Promovare online – Listare organică și SEO vs. Google Ads

Interesant pentru cei care dacă au investit într-un website doresc să aibă o idee generală despre ceea ce ar presupune promovarea acestuia in Google. (resurse, costuri, timp)

reclame cu Google Ads
Reclame in Google Ads

Da, toate firmele care au investit o sumă semnificativa într-un website, doresc mai devreme sau mai târziu să fie pe prima pagină în Google. Sau măcar in a doua. Pentru că, nu-i asa, oricât de frumos și responsive si optimizat ar fi site-ul, dacă nu-l vede nimeni acesta nu-și atinge scopul și se cheamă că s-a făcut o investiție nerentabila. Pentru cineva din afară, prezența in indexul Google pe o pozitie fruntasa poate fi o chestie simplă, dar nu e.

Să luăm două studii de caz: un site care vinde polițe de asigurare RCA de exemplu, si altul care promovează proteze medicale Weismann să zicem, se intră pe Google, se tastează ”RCA ieftin”, sau ”proteze medicale Weismann”, et voila!, site-ul se regăseste în primele trei pozitii, sau măcar pe prima pagina, e asa simplu ?

Bineinteles ca NU !

Facand efectiv aceasta cautare pentru cele doua seturi de cuvinte cheie constatam că pentru “RCA ieftin” mai exista o puzderie de site-uri cu același domeniu de activitate în primele 10-20 de pagini, iar pentru “proteze medicale Weismann” găsim foarte puține, înspre nici unul.
Apoi la o a doua privire observăm că Google oferă înaintea tuturor intrărilor un bloc de reclame marcate cu cuvântul Anunț în caractere bold.
Un bloc asemănător se regăseste și în josul paginii,iar intre acestea sunt frumos afișate într-o anumita ordine restul rezultatelor căutării.
Aceste blocuri conțin de fapt reclama platită la Google de către advertiser (posesorul site-ului) prin programul Google Ads, iar între ele se regăsesc site-urile in ordinea ‘organică’, adică după cum Google gândeste că siturile respective sunt mai valoroase din punct de vedere al conținutului, experienței utilizatorului și a altor cateva sute de criterii pe care numai el (Google) le stie.

Reținem deci că un site poate sa apară pe prima pagina fie intr-un calup publicitar oferit de Google (pe bani !), fie in ordinea naturală zisa si “organică” in functie de cum crede Google ca un site este mai valoros decat altul.

Cu alte cuvinte un site dacă vrea să apară pe prima pagină Google, are două alternative:

1 – Să convingă Google că e cel mai bun, frumos, optimizat, popular site din branșă sau
2 – Posesorul site-ului să plătească o anumită sumă pentru poziționarea reclamei în acel calup publicitar, marcate ca Anunț.

Prima opțiune se realizează prin tehnici SEO(Search Engine Optimization) și practic constă în optimizarea sitului prin proceduri indicate de Google (destul de vagi si generice), sau/și prin alte proceduri mai precise, dar niciodată confirmate de Google, proceduri rezultate din munca empirică a multor experti ce au studiat cum reacționează indexul Google atunci când faci lucruri 🙂 în site, sau în afara lui.
Bineințeles serviciile de acest fel nu sunt gratuite și pot costa in funcție de domeniul site-ului, concurenta, etc. mai mult sau mai putin decât dacă ai alege varianta 2.

A doua optiune pare mai simplă: plătesc și obțin rezultate. Dar și aici lucrurile nu sunt chiar simple; trebuie să știu să conduc o campanie publicitară din interfața Google Ads, să generez reclame creative, să targhetez publicul cel mai susceptibil la oferta mea, să definesc zone geografice favorabile, să licitez eficient pe cuvintele cheia alese. Altfel Google îmi “papă” bugetul fără să obțin rezultatele scontate.

Deci cum facem să obțin un loc decent in index dar să și minimizăm cheltuielile ?
Să pornim de la situatia clasică a unui nou venit în branșă. Să revenim la exemplele de mai sus, un site care vinde RCA-uri și celălalt care promovează proteze medicale. (zic și eu, nu mă pricep la proteze 🙂 ) Amândoi au o problemă comună: concurența.
În piața reală (bineînțeles!), dar și în lumea concurențială a site-urilor de același profil deja indexate în Google.

google ads
Google Ads vs Organic Rank

Primul site: la o căutare după cuvintele cheie ”RCA” sau ”RCA ieftin” Google afisează sute de site-uri care în listingul organic concurează pentru un loc fruntaș. Există o modalitate ca prin tehnica SEO site-ul să ajungă relativ repede in “organic” în primele locuri ? Puțin probabil și cu cheltuieli mari. Noul venit concurează cu zeci de site-uri cu vechime, bine optimizate și mai ales cu multe referințe in indexul Google, acumulate de-a lungul timpului.
Se poate concura în listingul organic cu acestea ? Nu prea, numai dacă ai eventual un buget cu foarte mulți bani !.Și da, chiar calupurile cu anunțurile plătite la Google sunt bine populate cu intrări – se cheamă ca intrăm intr-un domeniu foarte concurențial.

Al doilea site: la o căutare după “proteze medicale Weismann” (fictivă binențeles !) Google găsește (daca gaseste…) max. doi trei producători/retaileri, printre ei eventual și site-ul nostru dacă a apucat să fie indexat. Site-ul e pe un loc fruntas, nu pentru că ar fi cine știe ce de optimizat, ci mai degrabă pentru că nu mai prea sunt alții producatori în branșa respectivă, cautarea fiind foarte targetata. Pare ok, dar cuvintele cheie dupa care se cauta sunt foarte putin utilizate (cine stie de Weismann ?) prin urmare nici site-ul nu va fi accesat de prea multe ori.

Situații diametral opuse care cer strategii diferite.

A) Deci primul care vinde RCA-uri, nu prea are sanse in listarea organica si va merge pe reclama platita prin programul Google Ads. In paralel va optimiza site-ul, si in timp, daca chiar ofera servicii de calitate, prin referintele pe care la va castiga va avansa incet incet si in organic.
Avantaje: listarea imediata
Dezavantaje: suma investita in aparitii poate fi destul de mare si rezulta in urma unei licitatii pentru cuvintele cheie dupa care se doreste listarea, dar poate fi mai mica dacat suma investita in promovarea organica care poate dura saptamani, luni de zile, chiar mai mult. Necesita inscrierea site-ului in programul Google Ads, licitarea cuvintelor cheie, servicii oferite de regula de un profesionist care va conduce campania de publicitate.

B) Al doilea, cel cu protezele medicale ar putea fi deja pe prima pagina (sau a doua), dar cautarea sa este foarte specifica si probabil se produce destul de rar. Acesta va incerca prin tehnici SEO sa-si largeasca baza de cautare pentru a-si creste aria de vizibilitate si de expunere. De ex. daca protezele sale fac parte dintr-o schema de tratament isi va optimiza site-ul pentru o cautare de genul ‘proteze pentru mers’, ‘proteze medicale ortopedice’, sau pur si simplu pentru ‘proteze medicale’.
Avantaje: pana la un anumit nivel optimizarea SEO se poate face in house, fara sume suplimentare, doar optimizand continutul site-ului.
Dezavantaje: in functie de concurenta, extinderea bazei de cautare pentru cuvinte cheie relationate, dar mai generale, poate sa nu situeze site-ul de la bun inceput pe locuri fruntase, si aici trebuiesc investite sume (de regula rezonabile) pentru servicii SEO profesioniste care sa realizeze aceasta.

In primul caz promovarea se face prin programul Google Ads, in al doilea avem de-a face cu cresterea ‘organica’ a site-ului in index.

Mai trebuie pomenit urmatorul aspect: daca in urma reclamei platite site-ul va apare instant in calupul publicitar Google (daca indeplineste bineinteles conditiile de calitate cerute de acesta si exista o campanie profesionista in Google Ads), in cazul promovarii ‘organice’ avansul spre pozitiile fruntase este (mai) lent, proces care poate dura zile, săptămâni întregi chiar dacă promovarea SEO se face corect.

In concluzie, in funcție de profilul website-ului și de concurență se alege strategia optimă. Pentru început soluția în cele mai multe cazuri este o campanie SEO in Google Ads pe o perioada limitată, pentru apariția imediata in index, o analiză la 3-4 luni, și în funcție de rezultate de continuat campania, în paralel cu promovarea în ‘organic’. Oricum este recomandat apelul la profesionisti in promovare SEO pentru realizarea optimă a scopului dorit: minimizarea cheltuielilor și un website care aduce profit.

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.