Promovare SEO prin advertoriale și inteligența artificială

Advertoriale, SEO si ChatGPT
Advertoriale, SEO si ChatGPT

Despre promovare SEO prin advertoriale, inteligența artificială și ChatGPT (cea mai trendy AI în 2023 )

Înainte de a vorbi despre advertoriale și despre folosirea acestora pentru promovare publicitară în mod etic, o vorbă scurtă despre ordinea în care Google afisează rezultatele unei căutări în index după oarecari cuvinte cheie.

Pe prima pagină din index pe primele poziții sunt afișate reclamele plătite prin programul Google Ads și marcate ca atare cu titlul Ad sau Sponsorizat (dacă sunt), apoi restul de site-uri în ordinea descrescătoare a rank-ului pe care Google îl atașează fiecărui site. Deci cu cât rank-ul unui site e mai mare cu atat mai bine și mai sus apare site-ul respectiv. Sunt o puzderie de factori de ranking pe care Google ii ia în considerare, iar cantitatea și calitatea link-urilor din alte site-uri către site-ul tău e unul dintre aceștia.

Unul din cei mai importanți factori, de fapt..

Pentru că pentru Google fiecare link către un site postat de pe alt site, reprezintă un vot, o recomandare prin care votantul dă credit și recunoaște site-ul votat ca expert și autoritate în domeniu. Prin urmare Google transferă o fracție din rank-ul site-ului care votează cătrae site-ul votat.
Problema e că acest vot trebuie să fie dat de bună credință și din convingere și să nu se facă în urma unui act comercial între – cum să zic – votant(publisher) și votat(beneficiarul link-ului).
Deoarece un vot(link) plătit nu reprezintă o recomandare sinceră, acesta poate vicia calitatea rezultatelor afișate in index, poate induce in eroare și bineinteles Google nu dorește asta.
Prin urmare Google vrea o distincție clară între referințele ‘pe bune’ și cele plătite.

Și acum despre advertoriale.

Cuvantul advertorial este o combinație lingvistică între editorial și advertising.
Editorial – articolul de fond dintr-o publicație media cu un conținut unic, atractiv, cu informații proaspete, utile, abordari originale la oarece probleme în fine, conținut de calitate.
Advertising – reclamă, publicitate.
Advertorialul este deci o struțo-cămilă prin care un articol face reclamă mai mult sau mai puțin mascată unui produs, site, brand, persoană, în general unei entități care are deja o anumită prezență în indexul Google. Scopul unui advertorial este de a prezenta cititorului ocazional o reclamă, dar pe care acesta să o perceapă nu ca pe o reclamă, ci mai degrabă ca pe un conținut editorial credibil. Și să crească rankingul în Google al entității la care i se face publicitate.
Reclama se face discret prin înserarea unui link (sau mai multe) la site-ul beneficiarului advertorialului și sugerează că autorul este chiar convins de calitățile produsului sau serviciului, este de bună credință etc.
Dar advertorialul ca orice publicitate este un serviciu plătit, ceea ce poate ridica semne de întrebare vis a vis de veridicitatea informațiilor din conținut.
Prin urmare transferul de autoritate pe care Google l-ar face în mod normal ar putea fi deturnat sau – cu un cuvant mai la modă viciat. 🙂

In general Google are o părere destul de proastă despre advertoriale și impune reguli pentru a nu atrage penalizări. Ce zice Mat Cutts (șeful de la Google WebSpam Team ) despre advertoriale vezi aici.
Google tolerează totuși acest fel de reclamă mascată, dar cu două condiții obligatorii:

  • Impune un detaliu tehnic, și anume linkul din advertorial trebuie marcat cu un atribut (nofollow) prin care motorul de căutare este înștiințat că acesta face parte dintr-un articol plătit și prin urmare transferul de rank ar putea fi inhibat sau măcar diminuat.
  • În site-ul publisher-ului advertorialul trebuie marcat în mod explicit ca reclamă, cu un anunț vizibil în header sau în subsol.

In principiu acesta este un mod etic de folosință a advertorialelor și e de bun simț ca reclama – oriunde în media – să fie marcată ca atare. Nu e limpede dacă în condițiile astea Google mai face transferul de rank de la site-ul care găzduiește advertorialul la cel la care i se face reclama, dar sigur e ca procedând astfel nu te expui unor eventuale penalizari, pe care culmea! le-ai și plătit 🙂
Unii analiști SEO susțin că din cauza manipulării, diferenta între link-urile obisnuite și cele marcate nofollow se estompează și gradul de transfer de autoritate ține cont mai degrabă de contextul în care apar acestea, de calitatea site-urilor, frecvența, poziția și integrarea în site și câte alte detalii neștiute pe care Google le analizează și ia decizii în consecință.

Advertorialele au și avantaje.

In funcție de pozitionarea în site și de trafcul publisher-ului, un advertorial poate redirecționa trafic căre site-ul la care îi face reclamă. Dacă conținutul advertorialului este chiar de calitate, unic si bine scris e posibil ca cel la care i se face reclamă să obțină linkuri din alte surse, din considerente de calitate și informație utilă. De asemenea advertorialele sunt foarte potrivite și pentru consolidarea branding-ului unui produs sau al unei companii și sunt eficiente dacă sunt folosite în combinație cu alte campanii de marketing.

Sigur, industria de advertoriale nu prea pomenește de aceste aspecte și promite multe (zeci, chiar sute) de articole publicate pe varii site-uri, advertoriale în care esti pomenit ca expert, autoritate, în fine o referință în domeniul tău de activitate.
Contra cost, bineinteles.
De aceea e bine ca înainte să luați decizia de a cumpara spatiu publicitar pentru advertoriale să aveți în vedere urmatoarele:

  1. Alegeti cu grijă publisher-ul (site-ul care vă va publica advertorialul), reputația, traficul, rankingul acestuia contează. Instrumente precum Ahrefs Website Authority Checker, Moz Domain Authority Checker pot fi de folos.
  2. Ideal site-ul ales ar trebui să aibă un profil asemanator cu al dvs., cu ranking si trafic bun. Verificați pozitia advertorialului în site-ul unde-l publicați. Aproape sigur nu va figura pe prima pagină, dar aveți grijă la context, trebuie să fie compatibil cu conținutul articolului, adică nu publici un advertorial despre computere într-o pagină cu rețete de bucate :-).
    Și verificați ca nu cumva în structura de meniuri advertorialul să fie aruncat undeva la subsol, unde în afară de Google (eventual) nu mai ajunge nimeni.
    Negociați poziția advertorialului dacă se poate. Chiar dacă costa mai mult, merită banii.
  3. Conținutul advertorialului: evitați generalitățile, clișeele, banalitățile și concentrati-va pe aspectele tehnice, chiar dacă nu sunt accesibile decât unui grup restrâns de public țintă. Un eveniment, un produs sau un serviciu prestat numai de dvs. sunt subiecte ideale și nu mai aveți nevoie de un content writer care să ‘asorteze’ textul cu cuvinte cheie, acestea vor veni organic din context prin expunerea naturală a subiectului. În general evitați situația în care ‘nu prea aveți nimic de spus’. Motoarele de cîutare au algoritmi de inteligență artificială care detecteaza acest gen de conținut fără valoare și îl ignoră.
    Apropo, de inteligența artificială, căteva cuvinte, dar mai la sfărșit.
  4. Evitați ofertele de genul: articolul dvs va fi publicat pe 10/100/1000 de siteuri. Apariția simultană a unei referinte despre site-ul dvs. în așa multe alte site-uri va fi considerată aproape sigur spam de către Google și va fi ignorată, deci bani aruncati. Sau mai rău vă treziți cu o penalizare pe acele cuvinte cheie promovate. (vezi cazul INTERFLORA) Mai ales dacă siturile unde vă apare advertorialul sunt agregatoare de conținut, fără conținut propriu, deci de calitate îndoielnică.
  5. Cea mai bună strategie ar fi urmatoarea: alegeți-vă un site de profil asemanator cu ranking și trafic bun. Negociați poziția advertorialului (cat mai vizibilă dacă se poate) și intr-o sectiune cu conținut compatibil. Chiar dacă costă mai mult, merită banii. Respectați punctul 3.
  6. Respectați regulile etice. Lăsați un interval de timp rezonabil (o lună, două) Verificați poziția site-ului propriu în index pentru cuvintele cheie dorite și dacă se vede un progres. Dacă advertorialul permite feedback (comentarii) un pic de publicitate în bula dvs. de prieteni, colegi de serviciu nu strică. Nu vă asteptați la progrese instant. La miliardele de site-uri pe care le păstorește, Google are nevoie de ceva timp până sț ajunga și la site-ul dvs.
  7. După intervalul de timp de la pct.6 repetați operația cu alt advertorial. Dacă într-un an de zile publicați 5-6 advertoriale de calitate, pe site-uri recomandate de consultantul SEO, sunt șanse mari să progresați consistent în indexul Google.
    Și e o bună idee ca impreună cu campania de publicare de advertoriale să desfășurați și alte activități de promovare SEO organics, firma cu care colaborați pe partea de SEO va ști despre ce este vorba.

Advertoriale și inteligența artificială.

Pentru că noul hype digital în zona de AI este ChatGPT, o observație: aceasta inteligență artificială instruită în mod corect poate(?) să furnizeze conținut pentru advertoriale, automatizănd atfel munca unui content writer (de fapt eliminându-l cu totul 🙂 ). Cât de eficientă este aceasta abordare? Ei bine, NU prea.
Google, și el tot AI 🙂 poate identifica un text generat automat de altă inteligență artificială; prin urmare liniștit îl poate ignora. Sau poate chiar penaliza publisherul sau advertiserul.

Și pentru ca nimic nu este mai credibil decât o dovadă direct de la sursă, am deschis un cont la ChatGPT și am intrebat: poate o inteligența artificială identifica un text care provine de la alta inteligență artificială ?

Asta a urmat (e in engleză, dar Google Trenslate poate ajuta aici):

me: ok, another question. Can an artificial intelligence identify a text wrote by another AI ?

ChatGPT: It is possible for an artificial intelligence (AI) to identify text written by another AI. There are several ways this could be done. One approach is to use machine learning techniques such as natural language processing (NLP) and text classification to analyze the text and compare it to a database of known AI-generated text.

Another approach is to compare the text to a set of features or patterns that are known to be characteristic of AI-generated text, such as a lack of idiomatic expressions or a greater reliance on formal language.

However, it is important to note that determining whether a text was written by an AI or a human can be a difficult task, especially as AI technology continues to advance and the output generated by AI becomes increasingly sophisticated and human-like.

Additionally, it’s not only about identifying the text but also about understanding and interpreting it, as AI-generated text may have different intentions, structures and representations which can be harder to understand than human-generated text.

Q.E.D.
Oricine poate repeta exprimentul și sunt sigur că va obține acelasi (sau pe aproape) răspuns.
În concluzie alegeți cu grijă furnizorul de servicii SEO care vă consiliaza vis a vis de campania de promovare prin advertoriale. Altfel campania se poate dovedi doar o pierdere de timp si bani.

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.