De ce depinde și cum influențează locația căutării poziția unui website în index.

E de la sine ințeles că fiecare posesor de website dorește să aibă o poziționare cât mai bună în Google, pe prima pagină dacă se poate.
La o căutare după cuvintele cheie care contează, firește.
Algoritmul prin care Google evaluează valoarea unui site este un secret mai bine păzit decât aurul din Fort Knox și singurele indicii accesibile sunt cele descoperite empiric de profesioniștii SEO. prin testare continuă a diverșilor algoritmi de optimizare. Scopul este de a găsi cum valorizează Google anumite caracteristici ale site-urilor și prin urmare cum le ierarhizează.
Iar Google își modifică continuu algoritmii, nu mult, ci doar cât să dea de lucru inginerilor SEO :-).
Până acum un număr de ani o căutare în index oferea aceleași rezultate indiferent de locația geografică a căutarii sau profilul utilizatorului care caută. Adica pentru o căutare gen „luxury car” – de ex., rezultatul în Google era cam același indiferent dacă căutatorul era în Laponia sau Australia.
De atunci lucrurile s-au schimbat. Inginerii de la Google au considerat ca e mai ok pentru utilizator să-i ofere rezultate semnificative mai apropiate ca poziționare de locația geografică a acestuia.
Sau de preferințele lui.
În consecință algoritmul de indexare a fost modificat de așa natură încât să includă un factor de „boost” pentru poziția anumitor website-uri.
Care website-uri ?
Acelea care descriu o afacere situată fizic, geografic mai aproape de poziția fizică a celui care caută. Același oraș, același județ, de exemplu.
Adică, dacă caut „unelte pescuit” și căutarea se face din Brăila, este posibil ca înaintea unor mari retaileri care vând și unelte de pescuit (printre altele), să apară și vânzători locali de o mai mică anvergură dar cu același obiect de activitate.
Bineințeles, dacă fac aceiași căutare din Oradea e posibil să apară mai micii retaileri locali din zona respectivă.
Acest gen de comportament al indexului Google nu este obligatoriu, dacă local nu există retaileri(website-uri) pe domeniul respectiv, sau dacă rank-ul de index al acestora este atât de slab, încât cu tot „boost-ul” de locație aceștia nu ‘fac rank’, atunci ghinion – vor fi poziționați mai jos pe a doua, a treia pagină după caz.
Sau dacă un utilizator este un client fidel al unui site și Google vede asta, la o căutare specifică rankingul acelui site va primi și el un mic avantaj pentru acea cautare a acelui utilizator.
Toate astea se întâmplă de dragul unei mai bune experiențe utilizator (zice Google) dar și pentru faptul că în ziua de azi marele G știe mult mai multe informații despre noi, decât ne putem imagina…
Ce implicații rezultă pentru un posesor de website ?
În primul rând nu verificați poziția site-ului întodeauna de pe același calculator, birou sau rețea. Schimbați locația, rețeaua și rugați pe cineva din alt oraș să facă căutarea.
Sau folosiți un serviciu VPN.
Un serviciu VPN filtrează accesul la rețea printr-un server proxy. Un serviciu VPN profesional vă permite să definiți un server proxy într-o altă locație fizică, va lansa căutarea ca și cum ar fi fost făcută din acea locație și va „păcăli” Google relativ la IP-ul utilizatorului.
Sau folosiți un browser care vă ascunde identitatea precum Mozilla based TOR Browser. Dezavantajul e că aici nu aveți control asupra serverului proxy.
În orice caz „tăria SEO” (sau rank-ul) a unui site rezidă în prezența pe poziții fruntașe indiferent de locația geografică a căutării, sau de profilul celui care face căutarea. Nu vă lăsați impresionați de poziția fruntașă în index cu care cineva își laudă site-ul. Încercați aceiași căutare și din județul vecin :-). Și atunci se va vedea într-adevar dacă rank-ul este ok sau nu prea :-).
Alternativa o reprezintă înscrierea site-ul în Google My Business – un serviciu Google destinat special afacerilor locale unde vă puteți configura un profil de bussines și unde eventual veți concura cu competitorii locali pentru același set de cuvinte de căutare. Se recomandă în special site-urilor noi promovate, fără istoric în index.
Prin urmare dacă aveți o afacere cu acoperire locala (un atelier auto de reparatii auto, o curățătorie de covoare, un birou de copiat acte) d.p.d.v. SEO lucrurile nu sunt prea complicate. Folositi Google My Business și concurați cu afacerile de aceleași profil din locația dvs. Altfel aveți grijă ca rank-ul SEO să fie suficient de bun, încât să vă poziționeze site-ul cât mai sus în indexul Google în orice situație. Iată câteva adrese unde puteți vizualiza rank-ul SEO pentru cuvintele cheie din descrierea site-ului dvs: Moz, Ahrefs, Seobility.
În concluzie dacă o firmă de servicii SEO vă promovează organic site-ul, veți ști ce să cereți… 🙂 Și rețineti, acest articol se referă doar la promovarea organică a unui website și nu la promovarea platită prin Google Ads care reprezintă o cu totul altă abordare…