Magento vs. Prestashop – comparații, avantaje dezavantaje, audiență targetată

Magento sau PrestaShop ? Dincolo de pasiuni, idei preconcepute, subiectivism de programator, rămân faptele. Și intrebarea corectă este, nu alegerea absoluta a unei platforme sau alta, ci mai degrabă care din ele mi se potrivește mai bine ? Și acum faptele:
MAGENTO
Dacă vă spun că principalul acționar de la Magento este eBay, atunci probabil că ați ințeles despre ce e vorba. Sub conducerea Ebay, Magento s-a dezvoltat rapid având sute de mii de magazine online active, parteneri și companii prestigioase din industrie, Nike, Vizio, Easton, numărându-se printre ele. Magento este dezvoltat modular, există o piață de module pentru diferite nevoi și situatii, unele gratuite, altele contra cost. Este o soluție performantă recomandată pentru magazine online cu muuulte produse și cu trafic mare de clienți. Ce inseamnă multe produse ? zeci, sute de mii ! chiar mai mult ! Ce inseamnă trafic mare ? peste o suta de mii de tranzacții pe oră !
Magento este o solutie enterprise implementată, operată și intreținută de o echipă destul de numeroasă de operatori, programatori etc. Suportul hardware trebuie să fie pe masură, costurile de operare sunt destul de mari. Si softul NU e gratis ! in functie de configurația dorită poate ajunge și la 15.000 USD, inclusiv suportul tehnic. E adevarat, există și o versiune opensource, free, dar fără suport tehnic și intr-o versiune restransa (fără capabilitățile enterprise).
Magento in sine este o unealtă foarte sofisticată, cu module concepute pe diverse nivele de abstractizare, in așa fel incât acestea să ‘potivească’ pe toate situațiile și combinatiile posibile din lumea reală.
Oferă unelte de analiză statistică sofisticate, dar eficiența acestora este pusă in valoare doar in prezența unui numar mare de date, produse, tranzacții, clienți, etc. Magento și-a creat o imagine de soluție profesională, enterprise, high business oriented, și de aceea toate costurile legate de implementare, configurare, evantuale adaptari ale platformei, sunt destul de mari. Suportul hardware este de asemenea destul de pretențios (server dedicat, trafic mare de date, etc.) Customizarea nu este chiar așa de usoară, dar există o comunitate destul de semnificativă de programatori Magento competenți, dar… pe bani :-)! Magento asigură un nivel de securitate ridicat și este cel mai SEO friendly dintre toate platformele eCommerce semnificative la ora actuală. Dinte firmele cunoscute, NIKE AU&UK, North Face, Behr folosesc Magento pe platformele lor. In concluzie, dacă doriți să deschideți o nouă rețea Dedeman (de ex.) online, și aveți de investit acolo, vreo suta, doua de mii de dolari pentru inceput, Magento este soluția ! Dar daca aveti un magazin virtual cu doar căteva sute de produse, chiar mii să zicem, atunci dacă ai folosi Magento ar fi ca și cum ai trage cu tunul intr-o vrabie ! Sau ai transporta cu TIR-ul o pereche de pantofi ! In acest caz solutia care se impune este…
PRESTASHOP
A fost creat in 2007 ca un open source CMS de 5 studenți francezi (de aici și imensa sa popularitate in țările francofone !) Și PrestaShop poate manipula un volum destul de mare de date, zeci de mii de clienti, mii de tranzactii pe ora, dar in termeni de scalabilitate și operare nu este potrivit pe segmentul enterprise. Și Prestashop este conceput modular (invidioșii zic că e doar o adunatură de module 🙂 ) prin urmare mai flexibil si mai usor configurabil decat Magento. Nu are suport tehinic, dar există o comunitate PrestaShop foarte activă care iți poate da o mână de ajutor (gratis !) la nevoie. Există de asemenea o piață foarte semnificativa de module free și pe bani, care adresează o gramadă de situații pe care le poate intilni un comerciant on-line. Este la fel de rapid ca și Magento, dar asta depinde in largă masură de platforma hardware pe care este implementat.
PrestaShop este scris în PHP și Smarty (motorul de template-uri de la PHP), are codul ușor de citit și (eventual) de modificat, este deci mai accesibil in termeni de adaptare la cerințele pietii decât Magento. Pentru PrestaShop există o multitudine de template-uri cu un design atragator, atat free cat și pe bani. Poate fi mult mai ușor de instalat, este mult mai puțin pretențios cu cerintele hardware cât și cu cele de operare. Dar nici PrestaShop nu este o solutie gratuită pe de-a intregul. Modulele costă, implementarile la fel, sunt și costuri de operare deși nu se apropie nici pe departe de cele de la Magento. Nu este atât de bogat în opțiuni, și la capitolul SEO lasă un pic de dorit. Noua versiune 1.7 probabil va corecta aceste deficiențe, și va duce PrestaShop-ul mai aproape de ‘grupa mare’ în care joacă Magento.
Prin urmare, care pe care ? 🙂 Așa cum ziceam la inceputul articolului, depinde de ce se potivește mai bine cu proiectul beneficiarului. Pentru magazinele virtuale mari și foarte mari, cu bugete ‘consistente’, Magento. Pentru magazinele ‘normale’ PrestaShop. Configurate corect și intreținute profesional, ambele functioneaza aproape ireproșabil.
Dacă ar fi să mă intrebați pe mine aș zice asa: PrestaShop acoperă lejer necesitățile a 80% din magazinele virtuale existente in RO.
Dar pentru cei ce vor să iasă din rănd, au nevoie de un magazin online really big, și iși pot permite, atunci fără indoiala, Magento it is !
Pentru un magazin virtual mic spre mediu Prestashop fara indoiala…, Mai usor de operat, mai putine resurse umane si tehnice, costuri de operare mai mici. Si mai adaptabil